Zarabianie na Google Adsense, jak obliczany jest koszt kliknięcia?

Zarabianie na Google Adsense, jak obliczany jest koszt kliknięcia?

12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Brak komentarzy Zobacz komentarze

O zarabianiu na Google Adsense, zarówno w ujęciu tego ile zarabiają polscy Youtuberzy oraz osoby tworzące strony internetowe napisano wiele. Dodatkowo magnetyzuje fakt, że Google nie patrzy przychylnie na osoby, które dzielą się informacjami o swoich zarobkach. Jest jednak powszechnie wiadome, że strony angielskojęzyczne na reklamach zarabiają więcej. Z czego to wynika? Tego również dowiesz się z tego artykułu.

Dlaczego polscy twórcy zarabiają mniej od zagranicznych?

Myślę, że pytanie można zadać dużo szerzej – dlaczego pracownicy, którzy swoją wypłatę otrzymują w euro lub w dolarach zarabiają więcej niż osoby, które zarabiają w złotówkach? Dlaczego piekarz w Niemczech zarabia dużo więcej od piekarza w Polsce? Przecież jeden i drugi piecze chleb, produkt który wykonują prawie nie różni się jakością, składem, sposobem wykonania. Tym co odróżnia chleb polski od chleba niemieckiego, jest przede wszystkim cena.

Wracając do reklam, wspomniana przed chwilą cena jest właśnie czynnikiem wpływającym na wysokość zarobków twórców, gdyż firmy zagraniczne są w stanie zapłacić za reklamę więcej niż firmy polskie. Dodatkowo na rynkach zagranicznych jest dużo większa konkurencja.

 



Jak obliczany jest zysk z jednego kliknięcia?

Wracając do cely chleba, dlaczego w Niemczech jest on droższy niż w Polsce? Jeżeli zapomnimy na chwilę o koszcie składników, gdyż z punktu widzenia wydawcy koszt wytworzenia treści jest podobny, możemy przyjąć iż:

Cena chleba wynosi dokładnie tyle ile konsument jest w stanie za niego zapłacić.

Oznacza to ni mniej, ni więcej tyle, że skoro mikroekonomia Google Adsense, uznała że potencjalna piekarnia na 100 chlebach zarabia X, to koszt kliknięcia w jedną reklamę może wynosić Y. Gdzie wartości X i Y zwiększają się jednocześnie.

Dlaczego cena za kliknięcie w ramach tej samej strony jest różna?

To pytanie bardzo często zadaje sam sobie patrząc na statystyki zysków z reklam na tym blogu. Odpowiedź przychodzi sama. Stawka za kliknięcie jest różna dla różnych reklamodawców, zależy od:

  • kwoty jaką reklamodawca określił jako koszt pojedynczego kliknięcia
  • czynności jakie wykonała osoba, która kliknęła w reklamę.

Jeżeli lepiej się nad tym zastanowimy to powinno być to dosyć oczywiste.

Decyzja reklamodawca

Firma decydując się na umieszczenie reklamy w Google Adwords, określa, że za jedno kliknięcie będzie w stanie zapłacić X zł. Algorytmy Google dopasowują wówczas wydawcę, który mógłby na swojej stronie umieścić taką reklamę. Oczywiście, każdy wydawca chciałby mieć same drogie reklamy, jednakże aby to osiągnąć musi spełnić wiele warunków m.in:

  • Wartościowy ruch – są to odwiedzający, którzy często klikają w reklamy, mają dużą siłę nabywczą, są dobrze dopasowani do wyświetlanej reklamy.
  • Statystyki odwiedzin – tutaj bardzo istotna jest ilość wyświetleń danej strony oraz współczynnik odrzuceń. Jeżeli na stronę wchodzi wiele osób, jednak większość z nich strona odrzuca, to najprawdopodobniej nie będzie to dobre miejsce do umieszczenia reklamy.
  • Jakość witryny – chodzi o jej wygląd, wersja mobilna, struktura, szybkość wczytywania itp.
  • Źródło ruchu – tego punktu w żaden sposób nie weryfikowałem, jednak powszechną prawdą jest fakt, że ruch z wyszukiwarki jest lepiej opłacany niż ruch z bezpośrednich odwiedzin.

Realizacja celu

Cel to działanie jakiego spodziewa się osoba, która zdecydowała się na reklamę własnej strony w Google Adwords.  Może być to kliknięcie w link, zakup, wysłanie formularza, rejestracja w portalu, wysłanie CV lub sprawdzenie podstrony kontakt.

Jeżeli firma spodziewa się, że dzięki reklamie w Google Adsense zdobędzie nowych klientów lub nowych użytkowników na swojej stronie to za realizację takiego celu najprawdopodobniej będzie chciała zapłacić więcej. Takie kliknięcie będzie dla niej bardziej wartościowe.

Oczywiście istotna jest tutaj również skuteczność takiej reklamy, jednakże jest to bardzo ważny czynnik przy określaniu stawki za kliknięcie.

 

Disqs